Άρθρο του Μανόλη Σοφ. Στρατάκη με θέμα: “Η απαξίωση και η απομείωση των Ελληνικών Ταχυδρομείων”

Η απαξίωση και η απομείωση των Ελληνικών Ταχυδρομείων*

του Μανόλη Σοφ. Στρατάκη
Βουλευτή ΠΑ.ΣΟ.Κ. Ν. Ηρακλείου

Η κατάθεση από το ΠΑΣΟΚ, μέσα σε λιγότερο από δέκα μήνες, δύο Επερωτήσεων προς την Κυβέρνηση για τα επείγοντα προβλήματα του ΕΛ.ΤΑ., αποδεικνύει τη δραματική κατάσταση του Οργανισμού, η οποία, αντί να βελτιώνεται, πάει από το κακό στο χειρότερο.

Η Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. είχε καταφέρει, μετά από μεγάλη προσπάθεια, να καταστήσει τον ΕΛ.ΤΑ. έναν κερδοφόρο Οργανισμό, με τα κέρδη το 2003 να έχουν φτάσει τα 25 εκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, παρατηρούμε μια ταχύτατη μείωση αφότου ανέλαβε την εξουσία η «νέα διακυβέρνηση», καθώς και μια απομείωση ουσιαστικά της αξίας του Οργανισμού, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά.
Τη θετική θέση του ΕΛ.ΤΑ., όχι μόνο από οικονομικής, αλλά και από ποιοτικής πλευράς, η Κυβέρνηση την απαξιώνει καθημερινά, έτσι ώστε να δυσχεραίνεται ακόμη και το αυτονόητο, να φτάνει η αλληλογραφία στον προορισμό της. Ο λόγος είναι ότι τις τεράστιες ελλείψεις του ΕΛ.ΤΑ. σε προσωπικό, της τάξης των χιλίων πεντακοσίων ατόμων, δεν κάνει η Κυβέρνηση καμία προσπάθεια να τις καλύψει, αλλά αντίθετα τις εκμεταλλεύεται για να προωθήσει εποχικό προσωπικό, το οποίο διορίζεται με αδιαφανείς διαδικασίες και δεν διαθέτει τα απαιτούμενα εχέγγυα ποιότητας στην παροχή υπηρεσιών.

Περαιτέρω, σημείο αιχμής των πρόσφατων εξελίξεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, και προγραμματική θέση άλλωστε του ΠΑ.ΣΟ.Κ., είναι η παροχή των λεγόμενων «καθολικών υπηρεσιών», δηλαδή η πρόσβαση όλων των πολιτών σε ουσιώδεις υπηρεσίες, με υψηλή ποιότητα και σε προσιτή τιμή. Μέσα στις συνθήκες του ανταγωνισμού που διαμορφώνονται στις ταχυδρομικές υπηρεσίες, το κράτος θα πρέπει να στηρίξει τον ΕΛ.ΤΑ., για να είναι σε θέση να παίξει τον κοινωνικό του ρόλο. Γι’ αυτό το λόγο, θα έπρεπε να διατηρήσει ο ΕΛ.ΤΑ. το προνόμιο σε σχέση με την αλληλογραφία του Δημοσίου, όταν μάλιστα δεν έχει αποσαφηνιστεί πλήρως το ζήτημα σε επίπεδο ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Ωστόσο, η Κυβέρνηση παρατείνει τις συμβάσεις Δημοσίου-ΕΛ.ΤΑ μέχρι το 2013 όπως μπορεί να κάμει, γεγονός που σαφώς υποκρύπτει δόλο και σκοπιμότητα. Αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία, εάν αναλογιστεί κανείς ότι ζούμε σε μια νησιωτική χώρα, με δύσκολες και δύσβατες περιοχές, στις οποίες οι ιδιωτικές εταιρείες δεν κάνουν διανομή της αλληλογραφίας. Τον κοινωνικό ρόλο του ΕΛ.ΤΑ. δεν τον λαμβάνει υπόψη η Κυβέρνηση και επιπλέον απαξιώνει την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, που θα μπορούσε πράγματι να ασκήσει ουσιαστικό έλεγχο στον ΕΛ.ΤΑ. και τις ιδιωτικές εταιρείες, μετατρέποντάς την στην ουσία σε απλή υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών.

Σημαντικά ζητήματα που προώθησε το ΠΑ.ΣΟ.Κ., όπως η συνεργασία του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου με τον ΕΛ.ΤΑ. για τη δημιουργία της “τράπεζας της γειτονιάς” και το οικονομικό όφελος και των δύο, καθώς και ο εκσυγχρονισμός των υποδομών και των ταχυδρομικών γραφείων, έχουν μείνει απολύτως στάσιμα. Το μόνο που κατάφερε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου ήταν να μη δέχεται τους εκλεγμένους εκπροσώπους των εργαζομένων, οι οποίοι αποδεδειγμένα ενδιαφέρονται κατεξοχήν για την ομαλή λειτουργία του Οργανισμού και να εκτιθέμεθα ως χώρα στους διεθνείς φορείς όπως η Διεθνής Ένωση Ταχυδρομείων (UNI).

Το συμπέρασμα από την πολιτική που ακολούθησε μέχρι σήμερα η Ν.Δ. είναι ότι στρατηγικός της στόχος ήταν και παραμένει η εξυπηρέτηση συγκεκριμένων επιχειρηματικών συμφερόντων, που αυξάνουν ραγδαία τον τζίρο και βεβαίως τα κέρδη τους, την ίδια στιγμή που ο ΕΛ.ΤΑ. απαξιώνεται και απομειώνεται η αξία του. Εμείς γνωρίζουμε και καταγγέλλουμε, την Κυβέρνηση γι’ αυτές τις επιλογές της γιατί οδηγούν σε συρρίκνωση του Οργανισμού, όταν ο τζίρος του παραμένει στάσιμος ενώ ο συνολικός τζίρος στον τομέα πενταπλασιάζεται την τελευταία τριετία.

* Βασίζεται στην ομιλία του Βουλευτή κατά τη συζήτηση, στην Ολομέλεια της Βουλής, της Επερώτησης 27 Βουλευτών του ΠΑ.ΣΟ.Κ. για τα ΕΛ.ΤΑ.