Αριθμός πρωτ: 2778
Ημερομηνία κατάθεσης: 3/12/2007
ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΘΕΜΑ: Πρόσληψη ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία.
Οι μεταβολές στην κοινωνία στις μέρες μας είναι όλο και πιο έντονες και για το λόγο αυτό επιβάλλεται από την πλευρά της πολιτείας να λαμβάνονται μέτρα που θα αντιμετωπίζουν προβλήματα και δυσλειτουργίες που παρατηρούνται όπως είναι το φαινόμενο της παραβατικής συμπεριφοράς στα σχολεία.
Σκοπός και στόχος ενός σύγχρονου σχολείου, σύμφωνα με τους επιστήμονες, πρέπει να είναι όχι μόνο η διεύρυνση του επιπέδου γνώσεων των νέων και ο εφοδιασμός τους με τις αναγκαίες δεξιότητες προκειμένου να είναι παραγωγικοί εργαζόμενοι , αλλά να γίνουν και ολοκληρωμένες προσωπικότητες που θα μπορούν να συμβιώνουν αρμονικά και να συμμετάσχουν ενεργητικά στα κοινωνικά δρώμενα.
Επειδή η επισήμανση φαινομένων βίαιης και παραβατικής συμπεριφοράς στα σχολεία δείχνει ότι είναι αναγκαίος ένας αναπροσανατολισμός των προτεραιοτήτων σε σχέση με την παιδεία των νέων ανθρώπων.
Επειδή επανειλημμένα έχω επισημάνει το σοβαρό ζήτημα της λήψης μέτρων τα οποία θα προλαμβάνουν και όχι εκ των υστέρων να προσπαθούν να καταστείλουν τα φαινόμενα της παραβατικής συμπεριφοράς στα σχολεία, χωρίς μέχρι στιγμής να έχουν γίνει βήματα προς την κατεύθυνση αυτή.
Επειδή σύμφωνα με τους ειδικούς η επαρκής υποστήριξη των σχολείων από κατάλληλα εξειδικευμένους ψυχολόγους και κοινωνικούς επιστήμονες αποτελεί προϋπόθεση για κάθε βραχυπρόθεσμο ή μακροπρόθεσμο σχεδιασμό που αποβλέπει στην πρόληψη της παραβατικής συμπεριφοράς και στη δημιουργία μιας υγιούς προσωπικότητας των νέων.
Επειδή εξίσου σημαντική προϋπόθεση είναι η κατάλληλη, συστηματική και αδιάλειπτη επιμόρφωση των εκπαιδευτών στις επιστήμες της αγωγής,
ΕΡΩΤΑΤΑΙ
Ο κ. Υπουργός:
Εάν προτίθενται να προβεί στην πρόσληψη εξειδικευμένων ψυχολόγων και κοινωνικών επιστημόνων στα σχολεία στη χώρα μας, με σκοπό να δημιουργηθεί ένα πιο σύγχρονο σχολείο το οποίο θα αναλαμβάνει ένα πιο σύνθετο και πολύπλοκο ρόλο προκειμένου να παρέχει τη δυνατότητα σε κάθε παιδί να καταρτιστεί σωστά ανεξάρτητα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και την πολιτισμική αφετηρία του.
Ο Ερωτών Βουλευτής
Μανόλης Σοφ. Στρατάκης
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Ως κοινωνική λειτουργός θα ήθελα να επισημάνω πως ανεξάρτητα από το οτι δεν υπάρχουν οργανικές θέσεις σε όλα τα σχολεία ειδικής αγωγής για τους κοινωνικούς λειτουργούς και ειδικά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αναρωτιέμαι αν ο κος Λυκουρέζος αναγνωρίζει το ρόλο του κοινωνικού λειτουργού!Θεωρεί δηλαδή πως μόνο τα παιδία με ειδικές ανάγκες χρήζουν βοήθειας απο επαγγελματίες ψυχικής υγείας; Τα παιδιά που έρχονται αντιμέτωπα με το γνωστό bullying, παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και προβλήματα συμπεριφοράς, μαθητές που βιώνουν κακές συνθήκες διαβίωσης στο σπίτι, διαζύγιο, κακοποίηση ποιός θα τα βοηθήσει ώστε να μπορέσουν να ενταχθούν ομαλά στο σχολικό περιβάλλον ή ακόμη και να μην το εγκαταλείψουν εξαιτίας αυτών; αλλά και όχι μόνο αυτά…Ας μην πιάνουμε τα “άκρα” που δυστυχώς σήμερα όσα προαναφέρθηκαν είναι πραγματικότητα…τα παιδιά-μαθητές και ιδιαίτερα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που βρίσκονται στην εφηβεία αλλά και στην αναζήτηση επαγγελματικής σταδιοδρομίας, ποιοί θα λύσουν τις απορίες των μαθητών; Μήπως οι καθηγητές που οι περισσότεροι απο αυτούς χρειάζονται και οι ίδιοι ψυχολογική υποστήριξη αφού η άδεια διδασκαλίας τους δίνεται χωρίς ψυχιατρική διάγνωση; Μήπως οι καθηγητές οι οποίοι επειδή δεν συμπληρώνουν ώρες τους δίνονται μαθήματα όπως το ΣΕΠ; Ως μαθήτρια που υπήρξα ακόμη θυμάμαι πως την ώρα του ΣΕΠ κάναμε ζωγραφική αφού η καθηγήτρια που δίδασκε το μάθημα ήταν των καλλιτεχνικών…Φυσικά τα λόγια είναι περιττά όταν κανείς αναφερθεί στο γεγονός οτι σε όλη την Ευρώπη αλλά και Αμερική δεν υπάρχει σχολείο χωρίς κοινωνική υπηρεσία.Και αυτό το γνωρίζουν όλα τα στελέχη καθε κομματικής παράταξης αφού οι περισσότεροι στέλνουν τα παιδιά τους σε σχολεία και εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού…Τέλος στις ΗΠΑ οι κοινωνικοί λειτουργοί έχουν γίνει θεσμός στα σχολεία απο το 1917. Στην Ελλάδα παρά την ύπαρξη της νομοθετικής ρύθμισης απο το 1978 για την ένταξη των κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία, η κατάσταση είναι απογοητευτική καθώς μόνο τα ειδικά σχολεία και κάποια ιδιωτικά έχουν κοινωνική υπηρεσία.Με το Ν.Δ 195/74 και το Π.Δ 891/78 ορίζεται το αντικείμενο εργασίας των κοινωνικών λειτουργών στην εκπαίδευση!
Προκύπτει λοιπόν το εξής ερώτημα, τα παιδιά που φοιτούν σε κανονικά σχολεία και αντιμετωπίζουν προβλήματα που προαναφέρθηκαν θα πρέπει να χρήζουν ειδικής “μεταχείρισης” και να μεταφέρονται σε ειδικά σχολεία προκειμένου να αντιμετωπιστούν κοινωνικά προβλήματα που ανακύπτουν ή μήπως θα πρέπει επιτέλους να γίνει ολοκληρωτική αναδιοργάνωση του πλέον βαθμοθηρικού εκπαιδευτικού συστήματος, που όπως λέει και η λέξη προάγει μόνο το “κυνήγι” του βαθμού και που θα αποτελέσει εισιτήριο για την εισαγωγή σε κάποιο πανεπιστήμιο της χώρας, ξεχνώντας βέβαια πως ο ρόλος του σχολείου δεν είναι μόνο η γνώση, αλλά και η οικοδόμηση υγιούς προσωπικότητας του παιδιού ως εν δυνάμει μέλος της κοινωνίας…