Εισήγηση Μ.Στρατάκη στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων για το σχέδιο νόμου για τον ΟΣΕ (13/10/2010)

Μ.Στρατάκης: Στόχος να φτιάξουμε τον σιδηρόδρομο του αύριο, μέσω του σχεδίου νόμου για τον ΟΣΕ.

Ο εισηγητής της πλειοψηφίας, βουλευτής Ηρακλείου, κ.Μανόλης Στρατάκης, κατά τη συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων του σχεδίου νόμου του Υπ.Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για την αναδιάρθρωση, ανάπτυξη και εξυγίανση του ομίλου ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, επεσήμανε ότι αυτό το σχέδιο νόμου είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς διαμορφώνει ένα νέο περιβάλλον που θα έπρεπε να είχε διαμορφωθεί εδώ και πολλά χρόνια.
Είναι ασφαλώς δεδομένο ότι ο σιδηρόδρομος είναι το πλέον φιλικό μέσο για το περιβάλλον, και επιπλέον η χώρα μας παρουσιάζει μια ιδιαιτερότητα στην μορφολογία της, που επιβάλλει την αναθεώρηση των τρόπων αξιοποίησης αυτού του μεταφορικού μέσου.
Ο κ.Στρατάκης τόνισε την ανάγκη για σχεδιασμό του σιδηροδρόμου του «αύριο» που θα αναδεικνύεται ως ένα σύγχρονο μέσο μεταφοράς, φιλικό προς το περιβάλλον, υψηλού επιπέδου υπηρεσιών, ενταγμένο στα ευρωπαϊκά δίκτυα.
«Αυτό είναι το κυρίαρχο στις μέρες μας, διότι δεν μπορούμε να έχουμε σιδηροδρόμους ή οποιοδήποτε μεταφορικό μέσο, που να μην λειτουργεί με ανταγωνιστικούς όρους», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Στην εισήγησή του ο κ.Στρατάκης έδωσε έμφαση στα εξής θέματα όσον αφορά τον ελληνικό σιδηρόδρομο:
– Aνάδειξη συνδυασμένων μεταφορών μέσα από την αξιοποίηση στρατηγικών συμμαχιών με λιμάνια, εμπορευματικά κέντρα, τουριστικούς πράκτορες, παροχή εξυπηρέτησης πόρτα – πόρτα, με τη χρήση οδικών και σιδηροδρομικών μέσων.
– Αξιοποίηση του μεγάλου αριθμού ακινήτων του ΟΣΕ, για παραγωγή ενέργειας, ανάπτυξη φωτοβολταϊκών πάρκων κλπ.
– Τα προηγούμενα χρόνια δεν υπήρξε η προβλεπόμενη αξιοποίηση κονδυλίων του Γ’ΚΠΣ για τις υποδομές και, ενώ θα έπρεπε να είχε αξιοποιηθεί περίπου μισό δις ευρώ, στην πράξη χρησιμοποιήθηκαν μόνο 18 εκατομμύρια, τη στιγμή που η σημερινή κυβέρνηση μέσα σε 1 χρόνο αξιοποίησε 109 εκατομμύρια ευρώ. Έτσι, φτάσαμε σήμερα στο σημείο να πρέπει να καλύψουμε ένα έλλειμα της τάξης των 10 και πλέον δις ευρώ, που δεν μπορεί να καλυφθεί παρά μόνο με τους τρόπους που προβλέπονται στο σχέδιο νόμου.
– Όσον αφορά τα θέματα του προσωπικού σε ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ μειώθηκε ο αριθμός των εργαζομένων, οι δαπάνες προσωπικού αυξήθηκαν σε τρομακτικό βαθμό. Και εδώ έρχεται το Υπουργείο Υποδομών και εξασφαλίζει ότι οι 2.351 υπάλληλοι που περισσεύουν, να μην απολυθούν και να μην ακολουθηθεί το πρότυπο της Ολυμπιακής, καθώς υπάρχουν άλλοι φορείς του δημοσίου που έχουν ανάγκη από προσωπικό και ενδεχομένως υπολειτουργούν, όπως πχ τα ασφαλιστικά ταμεία, λόγω έλλειψης προσωπικού.
– Διασφάλιση του εισοδήματος των υπαλλήλων, αφού δεν χάνουν ούτε 1 ευρώ από τις τακτικές τους αποδοχές, ενώ συνεχίζουν να εργάζονται σε τόπο και χώρο της αρεσκείας τους, με τη δυνατότητα που τους δίνεται να μεταταγούν σε υπηρεσίες που εκείνοι επιθυμούν.
– Το σχέδιο νόμου προβλέπει, επίσης, τη σύσταση ρυθμιστικής αρχής για το σιδηρόδρομο, μιας ανεξάρτητης αρχής, που ασχολείται με ζητήματα, που έχουν να κάνουν και με την Ε.Ε., ώστε να μπορούμε να έχουμε έναν μηχανισμό παρακολούθησης του ανταγωνισμού, αλλά και όλων των άλλων θεμάτων που άπτονται μιας σωστής λειτουργίας των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα.
Ο κ.Στρατάκης υπογράμμισε ότι αυτό το σχέδιο νόμου, είναι μια αναγκαιότητα της σύγχρονης εποχής και θα δώσει τη δυνατότητα στους πολίτες να αντιληφθούν ότι ο σιδηρόδρομος είναι ένα μέσο που προσφέρει καλύτερη και ασφαλέστερη εξυπηρέτηση.
Μέχρι σήμερα, σε πάρα πολλές περιπτώσεις υπήρχε κακοδιαχείριση σε βαθμό σκανδάλου, όπως πχ οι εκπτώσεις μέχρι και 80% στο κόστος μεταφοράς, εντούτοις το μερίδιο αγοράς των σιδηροδρόμων στις μεταφορές ήταν γύρω στο 2% και στο επιβατικό κοινό περίπου 5%.
Έτσι, επιβάλλεται η αντιμετώπιση όλων αυτών των φαινομένων με όρους ανταγωνισμού, με προϋποθέσεις σωστής εξυπηρέτησης στα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται. Στο πλαίσιο αυτό, θα μπορούν να λειτουργήσουν στον ΟΣΕ σχολές για την επιμόρφωση του προσωπικού, και την προσαρμογή του σε νέες ανταγωνιστικές υπηρεσίες που διαμορφώνονται παγκοσμίως. Έτσι, στο μέλλον θα αποφύγουμε προβλήματα με τη βιωσιμότητα των οργανισμών αυτών.
Κλείνοντας, ο κ.Στρατάκης ζήτησε τη συνδρομή όλων των κομμάτων με στοχευμένες προτάσεις επί του σχεδίου νόμου και βάζοντας το δάκτυλο «επί τον τύπο των ήλων», για να ξεπεραστούν επιτέλους προβλήματα που μέχρι σήμερα φαίνονταν αξεπέραστα.